23 czerwca 2020
temat: Podsumowanie pracy i wiadomości zdobytych na lekcjach chemii w klasie 7
uczeń/uczennica w czasie lekcji (NZ ):
przypomina sobie treści, które poznaliśmy w ciągu roku, wykorzystując do tego gry edukacyjne:
https://wordwall.net/pl/resource/680141/chemia/atom-poj%c4%99cia
https://wordwall.net/pl/resource/2397069/chemia/wykre%c5%9blanka
https://wordwall.net/pl/resource/1278832/wodorotlenki-8b
https://wordwall.net/pl/resource/654259/chemia/w%c5%82a%c5%9bciwo%c5%9bci-tlenu
https://wordwall.net/pl/resource/1968235/chemia/roztwory-wodne
22 czerwca 2020
temat: Twórcy praw chemicznych
uczeń/uczennica w czasie lekcji (Teams):
poszukuje ciekawostek chemicznych na temat poznanych naukowców i badaczy
https://prezi.com/fxee8xuovkem/wielcy-chemicy-i-ich-odkrycia/
https://prezi.com/jnuapwgqp7hq/tworcy-praw-chemicznych/
https://sites.google.com/site/hemia97531qwerdghhj/home/znani-chemicy
https://prezi.com/shtzckdzt4zf/wielcy-rewolucjonisci-w-chemii/
https://www.rp.pl/Historia/305109907-Kim-byl-Dmitrij-Mendelejew-ojciec-wspolczesnej-chemii.html
15 czerwca
temat: Omówienie sprawdzianu
uczeń/uczennica w czasie lekcji (NZ ):
poszukuje ciekawych chemicznie zadań na stronach internetowych, np Wordwall, wysyła linki do nauczyciela z któtkim uzasadnieniem dokonanego wyboru
Poniżej pojawi się lista linków, jakie otrzymałam, w kolejności wpływania :-)
https://wordwall.net/pl/resource/680141/chemia/atom-poj%c4%99cia
https://wordwall.net/pl/resource/2397069/chemia/wykre%c5%9blanka od Mai
https://wordwall.net/pl/resource/1278832/wodorotlenki-8b od Julii
http://www.edunauka.pl/ciekawchem4.php?fbclid=IwAR2D5shS5z7XM5V-63t6GAdvvJBCr7582p5N38GgQMf1pb831X4W2mvWUcY od Karoliny
https://wordwall.net/pl/resource/654259/chemia/w%c5%82a%c5%9bciwo%c5%9bci-tlenu od Oliwii
https://wordwall.net/pl/resource/1968235/chemia/roztwory-wodne od Natalii S
9 czerwca
temat: Sprawdzian wiadomości
uczeń/uczennica w czasie lekcji (NZ ):
1. kopiuje link do testu i rozwiązuje go na platformie Testportal
2. gdy skończy rozwiązywac test może wydrukować nagrodę - kolorowankę sowę, symbol mądrości - pokolorować i wkleić do zeszytu :-)
8 czerwca
temat: Podsumowanie wiadomości o tlenkach i wodorotlenkach
uczeń/uczennica w czasie lekcji (Teams):
1. pracuje z nauczycielem aktywnie uczestnicząc w lekcji,
2. przygotowuje się do sprawdzianu korzystając z wcześniej udostępnionych tematów, platformy epodreczniki, rozwiązując ćwiczenia z wcześniejszych kart pracy
nacobezu do działu (wg tematów w podręczniku)
1. 1. podaję definicję pojęcia katalizator 2. opisuję właściwości fizyczne i zastosowania wybranych tlenków (np. tlenku wapnia, tlenku glinu, tlenków żelaza, tlenków węgla, tlenku krzemu(IV), tlenków siarki) 3. opisuję wpływ katalizatora na przebieg reakcji chemicznej 4. odróżniam reagenty (substraty i produkty) od katalizatora na podstawie równania reakcji lub opisu jej przebiegu
2.1. podaję definicje pojęć: elektrolity, nieelektrolity, wskaźniki, fenoloftaleina, oranż metylowy, wskaźnik uniwersalny 2. rysuję schemat, zapisuję obserwacje i formułuję wniosek z doświadczenia: Badanie zjawiska przewodzenia prądu elektrycznego przez roztwory wodne substancji 3. rysuję schemat, zapisuję obserwacje i formułuję wniosek z doświadczenia: Obserwacja zmiany barwy wskaźników w zależności od odczynu roztworu 4. opisuję zastosowania wskaźników: fenoloftaleiny, oranżu metylowego, uniwersalnego papierka wskaźnikowego 5. rozróżniam za pomocą wskaźników roztwory kwasów i wodorotlenków 6. wymieniam rodzaje odczynu roztworu 7. badam odczyn roztworu (kwasowy, zasadowy, obojętny) w różnych roztworach
3. 1. podaję definicje pojęć: grupa wodorotlenowa (–OH), wodorotlenki 2. zapisuję wzór ogólny wodorotlenków 3. wybieram wzory wodorotlenków spośród wzorów różnych substancji 4. zapisuję wzory sumaryczne wodorotlenków (NaOH, KOH, Ca(OH)2, Al(OH)3, Cu(OH)2); podaję ich nazwy
4. 1. podaję definicję pojęcia zjawisko egzoenergetyczne 2. rysuję schemat, zapisuję obserwacje i formułuję wniosek z doświadczenia: Otrzymywanie wodorotlenku sodu w reakcji sodu z wodą; zapisuję równanie zachodzącej reakcji chemicznej 3. opisuję właściwości i zastosowania wodorotlenków sodu i potasu
5. 1. podaję definicje pojęć: woda wapienna, wapno palone, wapno gaszone, gaszenie wapna 2. rysuję schemat, zapisuję obserwacje i formułuję wniosek z doświadczenia: Otrzymywanie wodorotlenku wapnia w reakcji tlenku wapnia z wodą; zapisuję równanie zachodzącej reakcji chemicznej 3. opisuję właściwości i zastosowania wodorotlenku wapnia
6. 1. podaję definicje pojęć: wodorek niemetalu, zasada 2. zapisuję ogólne równanie reakcji metalu aktywnego z wodą 3. zapisuję ogólne równanie reakcji tlenku metalu aktywnego z wodą 4. rysuję schemat, zapisuję obserwacje i formułuję wniosek z doświadczenia: Otrzymywanie wodorotlenku miedzi(II) i wodorotlenku glinu z odpowiednich chlorków i wodorotlenku sodu; zapisuję równania zachodzących reakcji chemicznych 5. wyjaśniam różnice między pojęciami: wodorotlenek i zasada 6. ustalam rozpuszczalność wodorotlenku w wodzie na podstawie tabeli rozpuszczalności soli i wodorotle
7. 1. podaję definicje pojęć: dysocjacja jonowa (elektrolityczna), dysocjacja jonowa zasad 2. zapisuję ogólne równanie reakcji dysocjacji jonowej zasad 3. zapisuję równania dysocjacji jonowej (elektrolitycznej) zasad (NaOH, KOH, NH3 ∙ H2O) 2 4. nazywam jony powstałe w procesie dysocjacji jonowej zasad (NaOH, KOH, NH3 ∙ H2O)
2 czerwca 2020
temat: Sposoby otrzymywania wodorotlenków - utrwalenie wiadomości
uczeń/uczennica uczestnicząc w zajęciach Teams:
aktywnie uczestniczy w lekcji , wykonuje w zeszycie ćwiczenie 2/221
1 czerwca - wodorotlenki praktycznie nierozpuszczalne w wodzie - karta pracy
- karta pracy - wodorotlenki TRwW
- dzień dziecka - e-kolorowanki
1 czerwca 2020 - Dzień Dziecka :-)
temat: Sposoby otrzymywania wodorotlenków praktycznie nierozpuszczalnych w wodzie - ćwiczenia
uczeń/uczennica uczestnicząc w zajęciach NZ:
1. pracuje samodzielnie nad udostępnionym tematem: czyta temat z podrecznika str 219 oraz z epodrecznika -Wytrącanie osadów - rozdział 3 i wykonuje zadanie 4 (jesli nie został wykonany na ostatniej lekcji)
zapisuje notatkę w zeszycie:
słowny (kolorowy) zapis reakcji otrzymywania wodorotlenków praktycznie nierozpuszczalnych z przykładem
chlorek metalu + wodorotlenek ( metal z I grupy) --> wodorotlenek metalu (praktycznie nierozpuszczalny) + chlorek metalu ( metal z I grupy)
CuCl2 + 2 NaOH --> Cu(OH)2 + 2 NaCl
2 pisze POPRAWĘ OSTATNIEJ kartkówkI - link aktywuje się o 8.35 https://www.testportal.pl/test.html?t=psbMm8YRBZ6t
3 wykonuje dwa, wybrane przez siebie zadania z karty pracy i wysyła zdjecie/zrzut ekranu do nauczyciela
26 maja 2020
temat: Sposoby otrzymywania wodorotlenków praktycznie nierozpuszczalnych w wodzie
uczeń/uczennica uczestnicząc w zajęciach NZ:
1. loguje się na platformie epodreczniki i pracuje samodzielnie nad udostępnionym tematem: Wytrącanie osadów - rozdział 3 i wykonuje zadanie 4
2 pisze kartkówke z trzech ostatnich tematów - link aktywuje się o 8.35
3 wykonuje jedno, wybrane przez siebie zadanie z karty pracy i wysyła zdjecie/zrzut ekranu do nauczyciela
Karta pracy - wodorotlenki nierozpuszczalne - 26 maja
25 maja 2020
temat: Dysocjacja jonowa zasad
uczeń/uczennica uczestnicząc w zajęciach Teams:
1. aktywnie uczestniczy w lekcji , wykonuje notatki w zeszycie
2. zapoznaje się z informacjami udostępnionymi na epodreczniki, wykonuje e-ćwiczenia
3 wykonuje wybrane ćwiczenia z udostępnionych kart pracy - zdjęcie/ zrzut ekranu wysyła do nauczyciela
Karty pracy do pobrania - dysocjacja - 25 maja
19 maja 2020
temat: Wodorotlenki sodu, potasu i wapnia - właściwości i zastosowanie.
uczeń/uczennica uczestnicząc w zajęciach Teams:
1. zapoznaje się z informacjami udostępnionymi na epodreczniki, wykonuje e-ćwiczenia następnie:
w zeszycie zapisuje i uzupełnia dwie tabelę
fizyczne | chemiczne | |
NaOH KOH | Ca(OH)2 | NaOH KOH Ca(OH)2 |
|
18 maja 2020
temat: Wodorotlenki sodu, potasu i wapnia - budowa i otrzymywanie
uczeń/uczennica uczestnicząc w zajęciach NZ:
1. zapoznaje się z informacjami udostępnionymi na epodreczniki, następnie:
a) w zeszycie zapisuje równania reakcji otrzymywania trzech poznanych wodorotlenków
b) pod równaniami zapisuje informację :
Wodorotlenki rozpuszczalne w wodzie (zasady) otrzymujemy w wyniku reakcji:
metal aktywny + woda → wodorotlenek + wodór↑
tlenek metalu aktywnego + woda → wodorotlenek
2. wykonuje e-ćwiczenia do dzisiejszej lekcji
3. rozwiązuje zapowiedziany test - kartkówkę z trzech ostatnich lekcji, korzystając z podanego linka
12 maja 2020
temat: Nazwy i wzory wodorotlenków
uczeń/uczennica uczestnicząc w zajęciach NZ:
1. zapoznaje się z informacjami w rozdziale nr1 z tematu: https://epodreczniki.pl/a/wodorotlenki---ich-budowa-i-otrzymywanie/D1F3LscyE
2. pobiera poniższy plik Word lub PDF- z ćwiczeniami do dzisiejszej lekcji - wykonuje i przesyła do nauczyciela
3. przygotowuje się do kartkówki z trzech ostatnich lekcji korzystając z poniższych linków:
https://wordwall.net/play/2177/763/872 - obowiązkowo!
https://wordwall.net/pl/resource/1560596/chemia/nazewnictwo-wodorotlenk%c3%b3w
https://wordwall.net/pl/resource/1051944/chemia/wodorotlenki
11 maja 2020
temat: Elektrolity i nieelektrolity.
uczeń/uczennica uczestniczą w zajęciach przez Teams:
nacobezu do lekcji:
wiem co to są elektrolity i nieelektrolity, znam trzy podstawowe wskażniki i wiem jak zachowują się w różnych roztworach, umiem wymienić rodzaje odczynów roztoru, wiem jak je określić za pomoca wskażników
1. uczniowie logują się na platformie epodreczniki i pracują wspólnie z nauczycielem,
2. z tematu epodręczniki wykonują w czasie lekcji zadania (w zeszycie przedmiotowym i jak zawsze wysyłaja do nauczyciela)
- Lekcja z e-podręcznika 1 zad 3
- Lekcja z e-podręcznika 2 zad 3, 4
- Lekcja z e-podręcznika 3 zad 1, 2
5 maja 2020
temat: Tlenki metali i niemetali.
uczeń/uczennica uczestnicząc w zajęciach przez Teams:
nacobezu do lekcji:
wiem co to są tlenki metali i niemetali, czym są tlenki, podtlenki, nadlentki, jakie są ich właściwości i podział. znam rodzaje tlenków i reakcje jakim ulegają
- Materiał do zajęć 1 - tabele
- Materiał do zajęć 2 - chemia dla opornych
- Materiał do zajęć 3 - youtube
- Materiał do zajęć 4 - scholaris
- Materiał do zajęć 5 - prezi
- Materiał do zajęć 6 - youtube
1. uczniowie logują się na platformie epodreczniki i pracują wspólnie z nauczycielem, (temat Tlen i tlenki od rozdziału 4)
wykonują zadanie 1,4,7 z tematu epodręczniki "Tlen i tlenki ", moga wykonać również pozostale :-)
4 maja 2020
temat: Woda i roztwory wodne - sprawdzian wiadomości
uczeń/uczennica uczestnicząc w zajęciach NZ:
1. loguje się na Teams i pobiera link do Testu - sprawdzianu wiadomości - udostępnionego na platformie Testportal
28 kwietnia 2020
temat: Woda i roztwory wodne - powtórzenie wiadomości
uczeń/uczennica uczestnicząc w zajęciach NZ:
1. loguje się na platformie epodreczniki i pracuje samodzielnie nad udostępnionym tematem, wykonując Test sprawdzający ocenia samodzielnie poziom swojej wiedzy
2 zapoznaje się z tematem na stronie 192-194
3. w zeszycie pod tematem lekcji zapisuje rozwiązania do Zadania 1, 2a, 4, 5 ze str 194 - i wysyła zdjecie do nauczyciela
27 kwietnia 2020
temat: Stężenie procentowe roztworu, zmiana stęzenia - utrwalanie wiadomości.
uczeń/uczennica uczestnicząc w zajęciach przez Teams:
1. wykonuje zadania na stronie epodręczniki - uczniowie logują się i pracują wspólnie z nauczycielem,
wykonują zadanie 7,8,9 z tematu epodręczniki "Zmiana stężenia roztworu", moga wykonać również pozostale :-)
21 kwietnia 2020
temat: Stężenie procentowe roztworu - rozwiązywanie zadań
uczeń/uczennica uczestnicząc w zajęciach przez Teams:
1. wykonuje zadania na stronie epodręczniki - uczniowie logują się i pracują wspólnie z nauczycielem,
20 kwietnia 2020
temat: Stężenie procentowe roztworu
uczeń/uczennica uczestnicząc w zajęciach NZ:
1. zapoznaje się z tematem na stronie epodręczniki - uczniowie logują się i pracują wspólnie z nauczycielem,
2. w zeszycie pod tematem :
a) zapisuje wzór na stężenie procentowe Cp=
b) wyjasnia czym jest stężenie procentowe
c) z części Zadania wykonuje w zeszycie ćw.: 3,4,5
7 kwietnia 2020
temat: Rozpuszczalność – rozwiązywanie prostych zadań, analiza wykresów.
uczniowie pracując zdalnie zapisują zadania w zeszycie i odsyłają do nauczyciela:
1. Rozpuszczalność to ilość ..................... znajdującej/ego się w 100 g ............................ . Krzywa rozpuszczalności przedstawia zależność ............ od ......................
2. Na podstawie wykresu rozpuszczalności uszereguj substancje według rozpuszczalności (rosnąco) w temperaturze 60°C.
azotan(V) potasu
siarczan(VI) miedzi(II)
chlorek sodu
cukier (sacharoza)
jodek potasu
3. Sprawdź, czy roztwór chlorku sodu, który zawiera 74 g tej substancji w 200 g wody w temperaturze 50°C, jest roztworem nasyconym.
4. Oblicz masę nasyconego w temperaturze 20°C roztworu cukru, jeśli do jego sporządzenia użyto 150 g wody.
6 kwietnia 2020
temat: Utrwalenie wiadomości o roztworach i rozpuszczalności.
uczeń/uczennica uczestnicząc w zajęciach przez Teams:
odczytują wykresy rozpuszczalności
rozwiązują test powtórzeniowy
31 marca 2020
temat: Rozpuszczalność substancji w wodzie - rozwiązywanie zadań
uczeń/uczennica uczestnicząc w zajęciach przez Messenger i Teams
ćwiczy rozwiązywanie zadań, rozwiązuje zadania z epodręcznika i załaczoną Kartę pracy nr 4
nacobezu - Kryteria sukcesu w języku ucznia:
1. podaję definicję pojęcia rozpuszczalność
2. określam rozpuszczalność substancji na podstawie tabeli rozpuszczalności soli i wodorotlenków w wodzie i krzywych rozpuszczalności
3. obliczam masę substancji rozpuszczonej w roztworze nasyconym
4. odczytuję wartość rozpuszczalności substancji z krzywych rozpuszczalności
5. obliczam masę substancji, którą trzeba dodatkowo rozpuścić, aby przy wzroście temperatury roztwór pozostał nasycony
30 marca 2020
temat: Rozpuszczalność substancji w wodzie - rozwiązywanie zadań
uczeń/uczennica uczestniczy w zajęciach przez Teams
1. może jeszcze raz przeczytac temat z podręcznika str.177
2. w zeszycie zapisuje i uzupełnia następujące zdania:
- ROZPUSZCZALNOŚĆ cukru w temp.20oC wynosi……… , jesli oziebię roztwór do 10oC to wykrystalizuje z niego..........g cukru
- ROZPUSZCZALNOŚĆ soli KI w temp.40oC wynosi….... , jesli oziebię roztwór do 20oC to wykrystalizuje z niego..........g tej soli
3. zapoznaje się z materiałami ze strony Epodreczniki
https://epodreczniki.pl/a/rozpuszczalnosc-substancji/DYLjUQ1XO - od podrozdziału 4 - powtórzenie tego co już umiecie
https://epodreczniki.pl/a/rozpuszczalnosc-substancji---zadania/Da8hCLbM7 - zadania, którymi dzisiaj się zajmujemy
4. po przeczytanym temacie wykonuje na platformie Epodreczniki "Zadania" sprawdzające zdobytą wiedzę
MEN poleca Wam również:
- Film z YouTube 1 początek dzisiejszego tematu zaczyna się od: 7:50
- Film z YouTube 2 początek dzisiejszego tematu zaczyna się od: 18:00
- Materiał dodatkowy
5. przesyła mailem (termin – do czasu kolejnej lekcji) na adres nauczyciela, zdjęcie rozwiązanego DOWOLNEGO zadania z Karty pracy nr 3
Bardzo proszę w temacie maila zapisać: chemia7.3 imię, nazwisko ucznia
24 marca 2020
temat: Rozpuszczalność substancji w wodzie
uczeń/uczennica:
1. czyta temat z podręcznika str.177
2. w zeszycie wykonuje następujące polecenia:
a) wyjaśnia pojęcie ROZPUSZCZALNOŚĆ oraz zapisuje jak zmienia się rozpuszczalność ciał stałych i gazów w zależności od temperatury
b) odczytuje dane z krzywych rozpuszczalności (str.178) i uzupełnia zdania::
- ROZPUSZCZALNOŚĆ cukru w temp.10oC wynosi……………………..
- ROZPUSZCZALNOŚĆ soli (NaCl) w temp.10oC wynosi……………………..
3. zapoznaje się z materiałami ze strony Epodreczniki https://epodreczniki.pl/a/rozpuszczalnosc-substancji/DYLjUQ1XO
4. po przeczytanym temacie wykonuje na platformie Epodreczniki "Zadania" sprawdzające zdobytą wiedzę
MEN poleca Wam również:
- Film z YouTube 1 początek dzisiejszego tematu zaczyna się od: 3.28,
- Film z YouTube 2 początek dzisiejszego tematu zaczyna się od: 13.18,
- Materiał dodatkowy
5. przesyła mailem (termin – do czasu kolejnej lekcji) na adres nauczyciela, zdjęcie wykonanej pracy z punktu 2a, 2b.
Bardzo proszę w temacie maila zapisać: chemia7 imię, nazwisko ucznia
UWAGA: NADAL, OD KILKU UCZNIÓW, NIE OTRZYMAŁAM POTWIERDZENIA WYKONANIA ZLECONYCH WCZEŚNIEJ ZADAŃ
23 marca 2020
temat; Rodzaje roztworów
uczeń/uczennica:
1. czyta temat z podręcznika str.170
2. zapoznaje się z materiałami ze strony Epodreczniki
a) https://epodreczniki.pl/a/woda-i-jej-wlasciwosci/DOh98gYK4 (szczególnie rozdziały 6 i 9)
3. po przeczytanym temacie wykonuje na platformie Epodreczniki "Zadania" sprawdzające zdobytą wiedzę
4. uzupełnia w zeszycie tabelę podaną na zdjęciu, następnie (dzisiaj po lekcjach) przesyła mailem, na adres nauczyciela, zdjęcie wykonanej karty pracy nr 2.
5. Z uwagi na to, że muszę w jakiś sposób zmotywować was do nauki, proponuję - jako formę zaliczenia ostatnich tematów -przygotowanie prezentacji wg. podziału:
a) prezentację pod tytułem: Woda, właściwości i rola w przyrodzie - przygotowują uczniowie, którzy urodzili sie w dniach 1-10
b) prezentację pod tytułem: Woda jako rozpuszczalnik - przygotowują uczniowie, którzy urodzili sie w dniach 11- 20
c) prezentację pod tytułem: Rodzaje roztworów - przygotowują uczniowie, którzy urodzili sie w dniach 21-31
na wykonanie prezentacji jest tydzień czasu - do dnia 29 marca do godz. 23.59
17 marca 2020
temat: Woda jako rozpuszczalnik
uczeń/uczennica:
1. czyta temat z podręcznika: str.165
2. zapoznaje sie z materiałami ze strony Epodreczniki
https://epodreczniki.pl/a/woda-i-jej-wlasciwosci/DOh98gYK4
3. po przeczytanych tematach wykonuje na platformie Epodreczniki "Zadania" sprawdzające zdobytą wiedzę
4. wykonuje doświadczenia "Badanie wpływu różnych czynników na szybkość rozpuszczania się substancji stałej w wodzie"
5. zapisuje w zeszycie przebieg doświadczenia wg zamieszczonej powyżej karty pracy nr 1
16 marca 2020
temat; Woda - właściowości i rola w przyrodzie
uczeń/uczennica:
1. czyta temat z podręcznika
2. zapoznaje się z materiałami ze strony Epodreczniki https://epodreczniki.pl/a/woda-i-jej-rola-w-przyrodzie/DAwb5tSIZ?fbclid=IwAR37iNc3naK7MmWvPbEXXNI_I6P474MHar7kO4WNlXufX0ATiBzAylM6wRY
3. po przeczytanym temacie wykonuje na platformie Epodreczniki "Zadania" sprawdzające zdobytą wiedzę
4. uzupełnia w zeszycie tabelę: Właściowości wody
własciwości fizyczne | właściwości chemiczne |