15 czerwca

temat: Omówienie sprawdzianu

uczeń/uczennica w czasie lekcji (NZ ):

poszukuje ciekawych chemicznie zadań na stronach internetowych, np Wordwall, wysyła linki do nauczyciela z któtkim uzasadnieniem dokonanego wyboru

Poniżej pojawi się lista linków, jakie otrzymałam, w kolejności wpływania :-)

https://wordwall.net/pl/resource/680141/chemia/atom-poj%c4%99cia  

https://wordwall.net/pl/resource/2397069/chemia/wykre%c5%9blanka  od Mai

https://wordwall.net/pl/resource/1278832/wodorotlenki-8b od Julii

http://www.edunauka.pl/ciekawchem1.php?fbclid=IwAR3F879tgra4oab_cLrqVatByrnHZzwKNtdgOVv_aZCQIG7IJgiAxQNllsk

http://www.edunauka.pl/ciekawchem4.php?fbclid=IwAR2D5shS5z7XM5V-63t6GAdvvJBCr7582p5N38GgQMf1pb831X4W2mvWUcY   od Karoliny

https://wordwall.net/pl/resource/654259/chemia/w%c5%82a%c5%9bciwo%c5%9bci-tlenu  od Oliwii

https://wordwall.net/pl/resource/1968235/chemia/roztwory-wodne  od Natalii S

 

9 czerwca

temat: Sprawdzian wiadomości

uczeń/uczennica w czasie lekcji (NZ ):

1. kopiuje link do testu  i rozwiązuje go na platformie Testportal

2. gdy skończy rozwiązywac test może wydrukować nagrodę - kolorowankę sowę, symbol mądrości - pokolorować i wkleić do zeszytu :-)

8 czerwca

temat:  Podsumowanie wiadomości o tlenkach i wodorotlenkach

uczeń/uczennica w czasie lekcji (Teams):

1. pracuje z nauczycielem aktywnie uczestnicząc w lekcji, 

2. przygotowuje się do sprawdzianu  korzystając z wcześniej udostępnionych tematów, platformy epodreczniki, rozwiązując ćwiczenia z wcześniejszych kart pracy

nacobezu do działu (wg tematów w podręczniku)

1. 1. podaję definicję pojęcia katalizator 2. opisuję właściwości fizyczne i zastosowania wybranych tlenków (np. tlenku wapnia, tlenku glinu, tlenków żelaza, tlenków węgla, tlenku krzemu(IV), tlenków siarki) 3. opisuję wpływ katalizatora na przebieg reakcji chemicznej  4. odróżniam reagenty (substraty i produkty) od katalizatora na podstawie równania reakcji lub opisu jej przebiegu

2.1. podaję definicje pojęć: elektrolity, nieelektrolity, wskaźniki, fenoloftaleina, oranż metylowy, wskaźnik uniwersalny 2. rysuję schemat, zapisuję obserwacje i formułuję wniosek z doświadczenia: Badanie zjawiska przewodzenia prądu elektrycznego przez roztwory wodne substancji 3. rysuję schemat, zapisuję obserwacje i formułuję wniosek z doświadczenia: Obserwacja zmiany barwy wskaźników w zależności od odczynu roztworu 4. opisuję zastosowania wskaźników: fenoloftaleiny, oranżu metylowego, uniwersalnego papierka wskaźnikowego 5. rozróżniam za pomocą wskaźników roztwory kwasów i wodorotlenków 6. wymieniam rodzaje odczynu roztworu 7. badam odczyn roztworu (kwasowy, zasadowy, obojętny) w różnych roztworach

3. 1. podaję definicje pojęć: grupa wodorotlenowa (–OH), wodorotlenki 2. zapisuję wzór ogólny wodorotlenków 3. wybieram wzory wodorotlenków spośród wzorów różnych substancji 4. zapisuję wzory sumaryczne wodorotlenków (NaOH, KOH, Ca(OH)2, Al(OH)3, Cu(OH)2); podaję ich nazwy

4. 1. podaję definicję pojęcia zjawisko egzoenergetyczne 2. rysuję schemat, zapisuję obserwacje i formułuję wniosek z doświadczenia: Otrzymywanie wodorotlenku sodu w reakcji sodu z wodą; zapisuję równanie zachodzącej reakcji chemicznej 3. opisuję właściwości i zastosowania wodorotlenków sodu i potasu

5. 1. podaję definicje pojęć: woda wapienna, wapno palone, wapno gaszone, gaszenie wapna 2. rysuję schemat, zapisuję obserwacje i formułuję wniosek z doświadczenia: Otrzymywanie wodorotlenku wapnia w reakcji tlenku wapnia z wodą; zapisuję równanie zachodzącej reakcji chemicznej 3. opisuję właściwości i zastosowania wodorotlenku wapnia

6. 1. podaję definicje pojęć: wodorek niemetalu, zasada 2. zapisuję ogólne równanie reakcji metalu aktywnego z wodą 3. zapisuję ogólne równanie reakcji tlenku metalu aktywnego z wodą 4. rysuję schemat, zapisuję obserwacje i formułuję wniosek z doświadczenia: Otrzymywanie wodorotlenku miedzi(II) i wodorotlenku glinu z odpowiednich chlorków i wodorotlenku sodu; zapisuję równania zachodzących reakcji chemicznych 5. wyjaśniam różnice między pojęciami: wodorotlenek i zasada 6. ustalam rozpuszczalność wodorotlenku w wodzie na podstawie tabeli rozpuszczalności soli i wodorotle

7. 1. podaję definicje pojęć: dysocjacja jonowa (elektrolityczna), dysocjacja jonowa zasad 2. zapisuję ogólne równanie reakcji dysocjacji jonowej zasad 3. zapisuję równania dysocjacji jonowej (elektrolitycznej) zasad (NaOH, KOH, NH3 ∙ H2O) 2 4. nazywam jony powstałe w procesie dysocjacji jonowej zasad (NaOH, KOH, NH3 ∙ H2O)

2 czerwca 2020

temat: Sposoby otrzymywania wodorotlenków - utrwalenie wiadomości

uczeń/uczennica uczestnicząc zajęciach Teams:

 aktywnie uczestniczy w lekcji , wykonuje w zeszycie ćwiczenie 2/221

1 czerwca - wodorotlenki praktycznie nierozpuszczalne w wodzie - karta pracy

1 czerwca 2020 - Dzień Dziecka :-)

temat:  Sposoby otrzymywania wodorotlenków praktycznie nierozpuszczalnych w wodzie - ćwiczenia

uczeń/uczennica uczestnicząc zajęciach NZ:

1. pracuje samodzielnie nad udostępnionym tematem: czyta temat z podrecznika str 219 oraz z epodrecznika -Wytrącanie osadów - rozdział 3 i wykonuje zadanie 4 (jesli nie został wykonany na ostatniej lekcji)

zapisuje notatkę w zeszycie:

słowny  (kolorowy) zapis reakcji otrzymywania wodorotlenków praktycznie nierozpuszczalnych z  przykładem

chlorek metalu + wodorotlenek ( metal z I grupy) --> wodorotlenek metalu (praktycznie nierozpuszczalny) + chlorek metalu  ( metal z I grupy)

CuCl2  + 2 NaOH --> Cu(OH)2 + 2 NaCl

 

2  pisze POPRAWĘ OSTATNIEJ kartkówkI  - link aktywuje się o 8.35  https://www.testportal.pl/test.html?t=psbMm8YRBZ6t 

3 wykonuje dwa, wybrane przez siebie zadania  z karty pracy  i wysyła zdjecie/zrzut ekranu do nauczyciela

26 maja 2020

temat:  Sposoby otrzymywania wodorotlenków praktycznie nierozpuszczalnych w wodzie

uczeń/uczennica uczestnicząc zajęciach NZ:

1. loguje się na platformie epodreczniki i pracuje samodzielnie nad udostępnionym tematem: Wytrącanie osadów - rozdział 3 i wykonuje zadanie 4

pisze kartkówke z trzech ostatnich tematów - link aktywuje się o 8.35

3 wykonuje jedno, wybrane przez siebie zadanie  z karty pracy  i wysyła zdjecie/zrzut ekranu do nauczyciela

Karta pracy - wodorotlenki nierozpuszczalne - 26 maja

25 maja 2020

temat: Dysocjacja jonowa zasad

uczeń/uczennica uczestnicząc zajęciach Teams:

1. aktywnie uczestniczy w lekcji , wykonuje notatki w zeszycie

2. zapoznaje się z informacjami udostępnionymi na epodreczniki, wykonuje e-ćwiczenia 

3 wykonuje wybrane ćwiczenia z udostępnionych kart pracy - zdjęcie/ zrzut ekranu wysyła do nauczyciela

 

Karty pracy do pobrania - dysocjacja - 25 maja

19 maja 2020

temat: Wodorotlenki sodu, potasu i wapnia -  właściwości i zastosowanie.

uczeń/uczennica uczestnicząc zajęciach Teams:

1. zapoznaje się z informacjami udostępnionymi na epodreczniki, wykonuje e-ćwiczenia następnie:

w zeszycie zapisuje  i uzupełnia  dwie tabelę

właściwości wodorotlenków

fizyczne   chemiczne
NaOH  KOH                          Ca(OH)2                            NaOH        KOH        Ca(OH)2
   

 

 

 

18 maja 2020

źródło - epodręczniki
źródło - epodręczniki

temat: Wodorotlenki sodu, potasu i wapnia -  budowa i otrzymywanie

uczeń/uczennica uczestnicząc zajęciach NZ:

1. zapoznaje się z informacjami udostępnionymi na epodreczniki, następnie:

a) w zeszycie zapisuje równania reakcji otrzymywania  trzech poznanych wodorotlenków

b)  pod równaniami zapisuje informację :

Wodorotlenki rozpuszczalne w wodzie (zasady) otrzymujemy w wyniku reakcji:

metal aktywny + woda → wodorotlenek + wodór↑

tlenek metalu aktywnego + woda → wodorotlenek

2. wykonuje e-ćwiczenia do dzisiejszej lekcji 

3. rozwiązuje zapowiedziany test - kartkówkę z trzech ostatnich lekcji, korzystając z podanego linka

12 maja 2020

temat:  Nazwy i wzory wodorotlenków

uczeń/uczennica uczestnicząc zajęciach NZ:

1. zapoznaje się z informacjami w rozdziale nr1 z  tematu: https://epodreczniki.pl/a/wodorotlenki---ich-budowa-i-otrzymywanie/D1F3LscyE

2. pobiera  poniższy plik Word lub PDF- z ćwiczeniami do dzisiejszej lekcji - wykonuje i przesyła do nauczyciela

3. przygotowuje się do kartkówki z trzech ostatnich lekcji korzystając z poniższych linków:

https://wordwall.net/play/2177/763/872 - obowiązkowo!  

https://wordwall.net/pl/resource/1560596/chemia/nazewnictwo-wodorotlenk%c3%b3w

https://wordwall.net/pl/resource/1051944/chemia/wodorotlenki

11 maja 2020

temat:  Elektrolity i nieelektrolity.

uczeń/uczennica uczestniczą zajęciach przez Teams:

nacobezu do lekcji:

wiem co to są elektrolity i nieelektrolity, znam trzy podstawowe wskażniki i wiem jak zachowują się w różnych roztworach, umiem wymienić rodzaje odczynów roztoru, wiem jak je określić za pomoca wskażników

1. uczniowie logują się na platformie epodreczniki i pracują wspólnie z nauczycielem, 

2.  z tematu epodręczniki wykonują w czasie lekcji zadania (w zeszycie przedmiotowym i jak zawsze wysyłaja do nauczyciela)

 

5 maja 2020

temat:  Tlenki metali i niemetali.

uczeń/uczennica uczestnicząc zajęciach przez Teams:

nacobezu do lekcji:

wiem co to są tlenki metali i niemetali, czym są tlenki, podtlenki, nadlentki, jakie są ich właściwości i podział. znam rodzaje tlenków i reakcje jakim ulegają

1. uczniowie logują się na platformie epodreczniki i pracują wspólnie z nauczycielem, (temat Tlen i tlenki od rozdziału 4)

wykonują zadanie 1,4,7 z tematu epodręczniki "Tlen i tlenki ", moga wykonać również pozostale :-)

4 maja 2020

temat:  Woda i roztwory wodne - sprawdzian wiadomości

uczeń/uczennica uczestnicząc zajęciach NZ:

1. loguje się na Teams i pobiera  link do  Testu - sprawdzianu wiadomości - udostępnionego na platformie Testportal

28 kwietnia 2020

temat:  Woda i roztwory wodne - powtórzenie wiadomości

uczeń/uczennica uczestnicząc zajęciach NZ:

1. loguje się na platformie epodreczniki i pracuje samodzielnie nad udostępnionym tematem, wykonując Test sprawdzający ocenia samodzielnie poziom swojej wiedzy

2  zapoznaje się z tematem na stronie  192-194 

3. w zeszycie pod tematem lekcji zapisuje rozwiązania do Zadania 1, 2a, 4, 5 ze str 194 -                 i wysyła zdjecie do nauczyciela

27 kwietnia 2020

temat:  Stężenie procentowe roztworu, zmiana stęzenia - utrwalanie wiadomości.

uczeń/uczennica uczestnicząc zajęciach przez Teams:

1. wykonuje zadania na stronie epodręczniki - uczniowie logują się i pracują wspólnie z nauczycielem, 

wykonują zadanie 7,8,9 z tematu epodręczniki "Zmiana stężenia roztworu", moga wykonać również pozostale :-)

21 kwietnia 2020

temat:  Stężenie procentowe roztworu - rozwiązywanie zadań

uczeń/uczennica uczestnicząc zajęciach przez Teams:

1. wykonuje zadania na stronie epodręczniki - uczniowie logują się i pracują wspólnie z nauczycielem, 

 

20 kwietnia 2020

temat:  Stężenie procentowe roztworu

uczeń/uczennica uczestnicząc zajęciach NZ:

1. zapoznaje się z tematem na stronie epodręczniki - uczniowie logują się i pracują wspólnie z nauczycielem, 

2. w zeszycie pod tematem :

a) zapisuje wzór na stężenie procentowe Cp=

b) wyjasnia czym jest stężenie procentowe

c) z części Zadania wykonuje w zeszycie ćw.: 3,4,5

7 kwietnia 2020

temat:  Rozpuszczalność – rozwiązywanie prostych zadań, analiza wykresów.

uczniowie pracując zdalnie zapisują zadania w zeszycie i odsyłają do nauczyciela:

 

1.  Rozpuszczalność to ilość ..................... znajdującej/ego się w 100 g ............................ . Krzywa rozpuszczalności przedstawia zależność ............ od ......................

2.  Na podstawie wykresu rozpuszczalności uszereguj substancje według rozpuszczalności (rosnąco) w temperaturze 60°C.

azotan(V) potasu

siarczan(VI) miedzi(II)

chlorek sodu

cukier (sacharoza)

jodek potasu

3.  Sprawdź, czy roztwór chlorku sodu, który zawiera 74 g tej substancji w 200 g wody w temperaturze 50°C, jest roztworem nasyconym.

4. Oblicz masę nasyconego w temperaturze 20°C roztworu cukru, jeśli do jego sporządzenia użyto 150 g wody.

 

6 kwietnia 2020

temat: Utrwalenie wiadomości o roztworach i rozpuszczalności.

uczeń/uczennica uczestnicząc zajęciach przez Teams:

rozwiązują krzyżówkę 

dopasowują karty

odczytują wykresy rozpuszczalności

rozwiązują test powtórzeniowy 

31 marca 2020

karta pracy nr 3
karta pracy nr 4 Nowa era, Zeszyt ćwiczeń do klasy 7

temat: Rozpuszczalność substancji w wodzie - rozwiązywanie zadań

uczeń/uczennica uczestnicząc w zajęciach przez Messenger i Teams

ćwiczy rozwiązywanie zadań, rozwiązuje zadania z epodręcznika i załaczoną Kartę pracy nr 4

nacobezu - Kryteria sukcesu w języku ucznia:

1. podaję definicję pojęcia rozpuszczalność

2. określam rozpuszczalność substancji na podstawie tabeli rozpuszczalności soli i wodorotlenków w wodzie i krzywych rozpuszczalności

3. obliczam masę substancji rozpuszczonej w roztworze nasyconym

4. odczytuję wartość rozpuszczalności substancji z krzywych rozpuszczalności

5. obliczam masę substancji, którą trzeba dodatkowo rozpuścić, aby przy wzroście temperatury roztwór pozostał nasycony

 

30 marca 2020

karta pracy nr 3
karta pracy nr 3

temat: Rozpuszczalność substancji w wodzie - rozwiązywanie zadań

uczeń/uczennica uczestniczy w zajęciach przez Teams

1. może jeszcze raz przeczytac temat z podręcznika str.177

2. w zeszycie zapisuje i uzupełnia następujące zdania:

-  ROZPUSZCZALNOŚĆ cukru w temp.20oC wynosi……… , jesli oziebię roztwór do 10oC to wykrystalizuje z niego..........g cukru

-  ROZPUSZCZALNOŚĆ soli KI w temp.40oC wynosi….... , jesli oziebię roztwór do 20oC to wykrystalizuje z niego..........g tej soli

3. zapoznaje się z materiałami ze strony Epodreczniki 

https://epodreczniki.pl/a/rozpuszczalnosc-substancji/DYLjUQ1XO - od podrozdziału 4 - powtórzenie tego co już umiecie

https://epodreczniki.pl/a/rozpuszczalnosc-substancji---zadania/Da8hCLbM7 - zadania, którymi dzisiaj się zajmujemy

4. po przeczytanym temacie wykonuje na platformie Epodreczniki "Zadania" sprawdzające zdobytą wiedzę

MEN poleca Wam również: 

5. przesyła mailem (termin – do czasu kolejnej lekcji)  na adres nauczyciela, zdjęcie rozwiązanego DOWOLNEGO zadania z Karty pracy nr 3

Bardzo proszę w temacie maila zapisać: chemia7.3  imię, nazwisko ucznia

24 marca 2020

temat: Rozpuszczalność substancji w wodzie

uczeń/uczennica:

1. czyta temat z podręcznika str.177

2. w zeszycie wykonuje następujące polecenia:

a) wyjaśnia pojęcie ROZPUSZCZALNOŚĆ oraz zapisuje jak zmienia się rozpuszczalność ciał stałych i gazów w zależności od temperatury

b) odczytuje dane z krzywych rozpuszczalności (str.178) i  uzupełnia zdania::

-  ROZPUSZCZALNOŚĆ cukru w temp.10oC wynosi……………………..

-  ROZPUSZCZALNOŚĆ soli (NaCl) w temp.10oC wynosi……………………..

3. zapoznaje się z materiałami ze strony Epodreczniki    https://epodreczniki.pl/a/rozpuszczalnosc-substancji/DYLjUQ1XO

4. po przeczytanym temacie wykonuje na platformie Epodreczniki "Zadania" sprawdzające zdobytą wiedzę

MEN poleca Wam również: 

5. przesyła mailem (termin – do czasu kolejnej lekcji)  na adres nauczyciela, zdjęcie  wykonanej pracy z punktu 2a, 2b.

Bardzo proszę w temacie maila zapisać: chemia7  imię, nazwisko ucznia

UWAGA: NADAL, OD KILKU UCZNIÓW, NIE OTRZYMAŁAM POTWIERDZENIA WYKONANIA ZLECONYCH WCZEŚNIEJ ZADAŃ

23 marca 2020

karta pracy nr 1
karta pracy nr 2

temat; Rodzaje roztworów

uczeń/uczennica:

1. czyta temat z podręcznika str.170

2. zapoznaje się z materiałami ze strony Epodreczniki 

a) https://epodreczniki.pl/a/woda-i-jej-wlasciwosci/DOh98gYK4 (szczególnie rozdziały 6 i 9)

3. po przeczytanym temacie wykonuje na platformie Epodreczniki "Zadania" sprawdzające zdobytą wiedzę

4. uzupełnia w zeszycie tabelę podaną na zdjęciu, następnie (dzisiaj po lekcjach) przesyła mailem, na adres nauczyciela, zdjęcie  wykonanej karty pracy nr 2.

5. Z uwagi na to, że muszę w jakiś sposób zmotywować was do nauki, proponuję - jako formę zaliczenia ostatnich tematów -przygotowanie prezentacji wg. podziału:
a) prezentację pod tytułem: Woda, właściwości i rola w przyrodzie - przygotowują uczniowie, którzy urodzili sie w dniach 1-10
b) prezentację pod tytułem: Woda jako rozpuszczalnik - przygotowują uczniowie, którzy urodzili sie w dniach 11- 20
c) prezentację pod tytułem: Rodzaje roztworów - przygotowują uczniowie, którzy urodzili sie w dniach 21-31
na wykonanie prezentacji jest tydzień czasu - do dnia 29 marca do godz. 23.59

 

17 marca 2020

karta pracy nr 1
karta pracy nr 1

temat: Woda jako rozpuszczalnik

uczeń/uczennica:

1. czyta temat z podręcznika:  str.165

2. zapoznaje sie z materiałami ze strony Epodreczniki 

https://epodreczniki.pl/a/woda-i-jej-wlasciwosci/DOh98gYK4

https://epodreczniki.pl/a/czynniki-wplywajace-na-szybkosc-rozpuszczania-sie-substancji-w-wodzie/DYNLy4Koc

3. po przeczytanych tematach wykonuje na platformie Epodreczniki "Zadania" sprawdzające zdobytą wiedzę

4. wykonuje doświadczenia "Badanie wpływu różnych czynników na szybkość rozpuszczania się substancji stałej w wodzie"

5. zapisuje w zeszycie przebieg doświadczenia wg zamieszczonej powyżej karty pracy nr 1

16 marca 2020

temat; Woda - właściowości i rola w przyrodzie

uczeń/uczennica:

1. czyta temat z podręcznika

2. zapoznaje się z materiałami ze strony Epodreczniki https://epodreczniki.pl/a/woda-i-jej-rola-w-przyrodzie/DAwb5tSIZ?fbclid=IwAR37iNc3naK7MmWvPbEXXNI_I6P474MHar7kO4WNlXufX0ATiBzAylM6wRY 

3. po przeczytanym temacie wykonuje na platformie Epodreczniki "Zadania" sprawdzające zdobytą wiedzę

4. uzupełnia w zeszycie tabelę: Właściowości wody

własciwości fizyczne właściwości chemiczne